Monday 28 November 2016

Perak hentikan lesen pusat hiburan keluarga tertutup


MUALLIM: Semua pusat hiburan keluarga tertutup yang beroperasi di kawasan premis perniagaan di negeri ini akan ditutup mulai tahun depan apabila kerajaan negeri memutuskan tidak akan memperbaharui lesen pusat hiburan dalam usaha membanteras aktiviti perjudian haram.

Sejak 2015 hingga kini, ada 50 lesen pusat hiburan keluarga dikeluarkan dan daripada jumlah itu 34 diserbu polis dan pihak berkuasa tempatan (PBT) kerana menyalahgunakan lesen.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan Masyarakat, Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Rusnah Kassim, berkata kerajaan negeri terpaksa mengambil tindakan drastik berikutan penyalahgunaan lesen pusat hiburan berkenaan.

Isu itu turut dibincangkan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini terutama yang membabitkan aktiviti perjudian.

Katanya, bagi pusat hiburan keluarga yang terdapat di pasar raya yang dijalankan secara terbuka, ia masih boleh beroperasi seperti biasa.

"Mulai 31 Disember ini semua pusat hiburan keluarga secara tertutup akan ditutup di seluruh negeri.

"Sehubungan itu Enakmen Tempat Hiburan 1997 akan dikaji dan dipinda kerana terdapat lompong dalam enakmen itu yang mengundang pengusaha pusat hiburan menyalahgunakan lesen berkenaan.

"Enakmen baharu akan lebih terperinci terhadap jenis aktiviti hiburan yang hendak dijalankan. Pengusaha yang ingin memohon lesen perjudian pula perlu mematuhi Akta Lesen Perjudian Terbuka," katanya berucap pada Majlis Perasmian Penutup Karnival Motosports Bandar Belia 1Malaysia (1MYC) di Tasek Embayu, Proton City, di sini, hari ini.

Karnival yang dijalankan selama dua hari dianjurkan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dengan kerjasama Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Proton serta Majlis Belia Negeri (MBN).

No comments:

Post a Comment